دانلوداقدام پژوهی افزایش کیفیت برنامه ها و فعالیتهای آموزشی
دانلود اقدام پژوهی چگونه توانستم کیفیت برنامه ها و فعالیتهای آموزشی و پرورشی دانش آموزان آموزشگاه را افزایش دهم؟
فرمت فایل word و قابل ویرایش
تعداد صفحات 19 صفحه
قیمت 2500 تومان
قسمتی از مجموعه
چکیده :
عزم جدی در تعلیم و تربیت فرزندان لازمه تربیت نسلی کوشا و متعهد است به همین منظور باید روابط و تعامل موثر خانه و مدرسه با همه عوامل موثر بر تعلیم و تربیت دانش آموزان بسط و گسترش یابد تا میان آنها و جامعه ارتباط معنوی و پیوند هدفمند به وجود آید بنا بر این درک عوامل معنوی و همکاری همه جانبه میان محیط های متعامل و تاثیر گذار در تربیت صحیح فرزندان امری ضروری است ، همدلی و تعامل موثر میان دو کانون اصلی تعلیم و تربیت یعنی خانواده و مدرسه در ایجاد هماهنگی ، اتخاذ رویه های یکسان و تسهیل در تعلیم و تربیت دانش آموزان حائز اهمیت است .
در همین راستا هدف اقدام پژوهی حاضر با موضوع چگونه توانستم کیفیت برنامه های آموزشی و پرورشی دانش آموزان آموزشگاه اقبال روستای ازنهری شهرستان نهاوند را افزایش دهم؟بر مبنای ایجاد تنوع در فرصتهای تربیتی و ارائه خدمات آموزشی متناسب با مصالح جامعه ، نیازها و علایق دانش آموزان در راستای شکوفایی استعدادهای آنها و توجه کافی به شرایط جسمی و روحی آ ن ها که جزء هدفهای عملیاتی و راهکارهای آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایجاد هماهنگی و تعامل موثر بین روشهای آموزشی و تربیتی خانه و مدرسه از طریق پیاده نمودن طرح هایی چون جایگزین کردن روشهای نوین آموزشی به جای سنتی و برقراری ارتباط موثر معلمان با اولیا در جهت پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی همچون طرح کیف در مدرسه، صبحانه در مدرسه و پر کردن مطلوب و موثر اوقات حضور دانش آموز در مدرسه از طریق ایجاد فضایی شاد و پر محتوا در جهت شکوفایی استعدادها و تامین نیاز های روحی در کنار نیازهای جسمی آنها بود .
گرد آوری شواهد یک
طی بررسی هایی که در همان روزهای اول سال تحصیلی در امور مدرسه به عمل آوردم و پس از مشورت با همکاران متوجه شدم که کیفیت برنامه های مدرسه از آموزش گرفته تا فعالیت های غیر درسی و پرورشی دانش آموزان از انجام و خلاقیت شور و شکوفایی لازم برخوردار نیست ، یا ساعات فوق برنامه های دانش آموزان بیهوده تلف می شد و دانش آموزان ساعات حضور خود را در مدرسه آن طوری که باید مفید و موثر بگذرانند ،نمی گذرانند.
همچنین چون در سال های گذشته نیز روش ها و راهکار هایی را در جهت بهبود کیفیت مسائل آموزشی انجام داده بودیم و در اکثر موارد به نتیجه رسیده بود در سال تحصیلی اخیر تصمیم گرفتم مسائل و مشکلات را به صورت دقیق تری بر رسی کرده و برای پیشبرد اهداف آموزشی و پرورشی مدرسه آنها را ریشه کن کنم که پس از بررسی های لازم و مشورت با همکاران و دیگر کارکنان آنها را شناسایی نمودم .
از جمله مسائل موجود در مدرسه :
1 – آشنا نبودن خانواده ها با روش های جدید آموزشی تحصیلی به فرزندان
2 –عدم استفاده بهینه از روشهای نوین تدریس
3 – سنگین بودن تکالیف دانش آموزان
4 – انجام تکلیف شب و مشکلات به دنبال آن
5 – فعال نبودن فراگیران درجریان آموزش
6 – همراه نبودن اولیا در جریان آموزش
7 – حضور کم رنگ دانش آموزان در برنامه های پرورشی مدرسه که از ارکان مهم بود و فرصتی بسیار مناسب جهت شکوفایی استعدادهای فطری آنها بود.(شرکت در طرح های قرآنی ، شرکت در نماز جماعت و اعیاد و مناسبتها و مسابقات به عناوین مختلف و ...)
4 – شناسایی مهمترین عوامل موثر در ایجاد مسئله :
1– ادامه شیوه سنتی بردن تکالیف سنگین از مدرسه به خانه و از خانه به مدرسه و سختی های آن که از نظر جسمی و روحی بر دانش دانش آموزان تاثیر گذار است و به دلیل عدم هماهنگی بین آموزش های خانه و مدرسه عدم رسیدگی صحیح به تکالیف دانش آموزان اتفاق می افتد.
2 – با توجه به پیچیدگی دنیای امروز با مشغله های فراوان که خانواده ها را در گیر خودش کرده بهانه ای شده است که پدر و مادر ها آن طور که باید فرصت کافی را برای رسیدگی به امور تحصیلی و تربیتی فرزندان خود اختصاص ندهند و برای فرار از این مسئله تمامی مسئولیت آن بر دوش مدرسه می گذارند و این کنار کشیدن در مدرسه ما نیز خود را نشان می داد.
3 – یکی از عمده دلایلی که بچه ها بدون خوردن صبحانه کامل به مدرسه می آیند ، بی میلی و بی اشتهایی آن ها در ساعات اولیه صبح و یا کمبود وقت و استرس برای آماده شدن بچه ها برای به موقع رسیدن به مدرسه و اولیا جهت رفتن به سر کار است که باعث می شود به علت این عدم برنامه ریزی صحیح صبحانه یا کامل صرف نشود و یا اصلا خورده نشود.
4 – یکی از مسایلی هم که بنده در برنامه ریزی کلاسها ابتدای سال تحصیلی و با توجه به برنامه ی کلاس ها در سال قبل به آن پی بردم این بود که کلاسها آن طور که باید بر اساس استعدادها و علایق دانش آموزان برنامه ریزی شده بودند و بچه ها شور و اشتیاق خود و انگیزه ی لازم و کافی در کلاس ها فعالیت نمی کردند که نتیجه ی آن را در فعالیتهای پرورشی و مناسبتها ی مدرسه با حضور و مشارکت کمرنگ آنها در این فعالیتها شاهد بودیم و این یعنی بلا استفاده ماندن بهترین سرمایه ها یعنی استعدادهای شکوفا نشده...